Wednesday, December 16, 2009

wahai atok... pahami laaa cucu mu ini...

salam...

di saat ini aku tersangat laaa down...
mengapa???
aku ingat segala dugaan ini semua dah selesai...
tapi tidak....
semakin besar dugaan ini datang...
harus aku cari kekuatan aku dimana???

tadi balik aku terus memerap dalam bilik...
dah dekat magrib baru aku keluar... tu pun sbb aku nak masak...
maklom laaa cuti sekolah kan kantin tak buka... harus laaa membawa bekal sdiri... kalo tak mampus kebulur i...

so lepas masak2 tu aku pun duduk laa tgk tv bersama atok ksayangan..
aku sentiasa nak amik hati dia...
maklum laaa dah bape hari ni aku mmg duduk bilik jew...
tiba2 atok aku bersuara...
atok nak cakap ada hal penting ckit... tapi atok ckap awl2 kat aku jangan marah and jgn ngadu kat ayah..
ok fine!!!

and then atok aku bersuara...
atok cakap... sekarang ni org kampung dah kecoh pasal aku...
kenapa kereta aku ada dekat rumah atok putih (aku panggil nenek en b ni atok putih)...
sepanjang atok aku bercerita tu aku senyap jew... aku mmg sedih sgt...
lepas tu atok cakap lagi...
tadi atok dah pergi rumah atok putih... macam2 atok cakap ngan atok putih... atok tanye kenapa kereta ko ada kat umah atok putih hari tu... pastu atok dah pesan kat atok putih, jgn bagi cucu(en bie) kawan nagn aku...
see... aku dgr mmg mengigil kepala lutut... rase tak bernafas... aku ingat dugaan dah berakhir.. rupanya makin besar...
tergamak atok aku pergi kat rumah atok putih dan cakap2 mcm tu..
aku sedih sbb atok putih tak bersalah... lagi pun atok putih sakit.. nak jalan pun pakai tongkat... umu atok putih dah 90thn...
pastu atok cakap lagi...
atok dah cter kat atok putih yg ko ni sbenarnya anak angkat... ibu ayah ko banyak habis duit nak bela ko...
see... tak dapat aku bayangkan atok putih dgr ape yg atok aku ckp...
pastu atok cakap kat aku...
dah ko skrg keja dlu... atok tak nak ko kwn dgn org2 kampung ni... aku tak berkenan...
perghhh... sedih siot... aku tahan jew air mata ni...

lepas tu aku terus masuk bilik...
ngis semahu2nye...
aku terus call ibu..
nak cakap pun tak bleh...
and bler dah ok ckit baru aku story yg sbenarnya...
selame ni aku tak penah berahsia ngan ibu...
pasal keta aku kat umah en bie tu ibu pun tahu...
aku bagi tahu hal yg sbenar...
keta aku rosak dan en bie tolong tgk kan.. tu jew...
tapi knp atok pikir yg aku ni tido umah en bie... sampaikan org2 kg syak aku bukan2...
sedihnya....

ibu suruh aku bersabar..
ok aku sabar...
aku call en bie...
crita kat dia...
bler en bie dgr atok aku gi umah atok putih mmg mgamuk dia...
aku tahu.. en bie mmg sayang atok putih sgt2...
en bie mintak izin nak call ibu...

lama gak ibu dan en bie bincang...
pastu en bie call aku balik... aku tanya bincang apa ngan ibu..
en bie cuma tak puas hati kenapa atok aku babitkan atok putih...
and pastu ayah aku call atok aku...
tanye ape yg jadi...

ayah pon tak marah atok cuma ayah tak puas hati kenapa atok tak tanye aku dulu perkara yg sbenar...
kenapa atok terus nak gi umah atok putih...
ayah pon terangkan kat atok yg selama ni aku hari2 msg ayah... nak gi keja aku msg.. nak balik keja aku msg...

pastu tibe2 atok panggil aku... dia ckp ayah marah dia... padahal ayh aku cakap slow gler time tu..
pastu atok aku dah start belit2kan cter..
aku mmg keliru... mmg berbeza apa yg dia cter mula2 ngan skrg...
aku malas panjang cter... aku salam tgn atok aku.. aku ckap aku mintak maaf and then org tua tu ngis...

en bie pujuk aku...
dia kata aku berada di tempat yg benar...
ibu pon ckp aku tak salah tapi sbb mulut2 org...

tapi aku bersyukur..
ada hikmah di sebalik dugaan ni...
hikmahnya...
en bie call ibu tadi...
dan ibu suruh en bie panggil ibu..
terus rasa bahagia...

dan kepada atok....
maafkan cucumu ini...
aku skrg lebih sayangkan atok putih...


Photobucket

1 comment:

Meni_meniMorE said...

sal family nie aku xmau bg komen lbih2...tp pandai2 la ko selesaikan yerk....pape pon...hidup mesti diteruskan huhu....dh cukuplah aku merepek....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin